Španjol Gajeta 770 Brodica za sva vremena

U neka davna vremena, dok su se plovila još izrađivala od drva, svako plovilo nastajalo je kao plod neizmjerne ljubavi brodograditelja. Međutim, vremena se mijenjaju, a s današnjom tehnologijom izrade, priznali mi to ili ne, plovila postaju poput konfekcije. Proizvode se na tekućoj vrpci u sve većim količinama. Zato nije niti čudno da veliki broj plovila sve više nalikuje jedno drugome, pa ih je doista prilično teško razlikovati. Srećom, još uvijek postoje brodograditelji koji u svaku izgrađenu brodicu unose mnogo ljubavi i tradicije. Oni ravno poput hrasta stoje u ovom burnom vremenu koje nije sklono principijelnim ljudima. Jedan od takvih, koji ni za milimetar ne odstupa od svojih uvjerenja, je i rapski brodograditelj Petar Španjol, projektant, izvođač i vlasnik tvrtke Brodogradnja Španjol. On je prošle godine predstavio svoj najnoviji uradak, Gajetu 770, jedno od najugodnijih iznenađenja u posljednje vrijeme.

Nastala iz ljubavi
Radi se o brodici jedinstvenoj na našim prostorima koja nikoga ne može ostaviti ravnodušnim. Ljubitelji stakloplastičnih, ali i klasičnih drvenih brodica s Gajetom 770 napokon su došli na svoje. Kombinacija stakloplastičnoga trupa s linijama na tragu najboljih jadranskih gajeta, i drvenih elemenata od hrastovine plovilu daju jednu posebnu draž. Španjolu je vrlo dobro pošlo za rukom da u stakloplastiku ukomponira mnoštvo drvenih detalja poput argole, lista kormila, pramčane i krmene statve, jarbola, bitava, bočnih letvica, čime je stvorio ugođaj plovidbe drvenom gajetom. U današnje vrijeme gotovo već zaboravljen! Ne treba biti vrsni poznavalac plovila da bi se vidjelo kako je Gajeta 770 nešto doista posebno. Rekli bismo dizajnom klasična, tehnološki moderna.
I doista, tradicionalna gajeta vješto je „upakirana“ u moderno poimanje plovidbe. Kada se stupi nogom na ovu brodicu odmah se osjeća njena masivnost i stabilnost. Čak i kad više krupnijih osoba stane na jednu bandu gajeta se neće pomaknuti.
Što se tiče prostranosti Gajeta 770 zacijelo je najprostranija brodica kojom smo plovili. U istoj duljini njen primat mogao bi ugroziti samo kakav katamaran. Jedan od razloga je velika visina bočnih stranica i širina od čak 2,97 metara!
Pramčana paluba je prekrivena tikovinom, i nevjerojatno je velika, poput omanjeg igrališta! Tu se bez problema može raditi s jedrom, mrežama, konopima pri manovri, a tamo se može smjestiti i veći broj putnika bez da nastane gužva. Bočni prolazi pored kabine su pak posebna priča. Široki su čak 45 centimetara te su dizajnirani s namjerom da tu stane kašeta za ribe širine 42 centimetra. Puna ribe, naravno! Visoka inoks ograda i rukohvati na kabini napravljeni od najkvalitetnije hrastovine, dokaz su da se mislilo i o sigurnosti i o estetici. Ogroman kokpit 2,10 x 2,20 metara s potpuno ravnim dnom samo potvrđuje iznadprosječnu prostranost brodice. Veći kokpit ravnog poda na plovilu sličnih dimenzija do sada nismo susreli. Krmom dominira velika argola duga čak 2,20 metara. Time Gajeta 770 ima čak tri zasebna upravljačka mjesta. Prvo je argola na krmi. Ovo je mjesto namijenjeno za jedrenje pod latinskim jedrom. Drugo je kolo kormila s komandama koje se nalaze u kokpitu, na pregradi kabine, dok se treće upravljačko mjesto nalazi u kabini, ova dva mjesta namijenjena su isključivo za plovidbu motorom. Veliki palubni prostor ove brodice omogućava potpunu slobodu i sigurnost kretanja kakva se rijetko susreće na današnjim brodicama. Dvanaest putnika i skiper, za koliko je plovilo registrirano, imat će i više nego dovoljno mjesta. U prilog kvalitetne izrade ide činjenica kako je trup izrađen od laminata debelog čak 12 milimetara, dok je paluba izvedena u sendvič konstrukciji.

Velika kabina
Da bi se putnici na moru osjećali kao kod kuće neophodna je i prostrana kabina. Ulaz u kabinu s drvenim vratima te drvenim okvirom oko vrata djeluje stvarno prekrasno. Iako se izvana možda ne bi dalo zaključiti, unutrašnjost nudi komfor manje vikendice. Zasluga je to velike širine trupa i visine kabine. Stajaća visina iznosi čak dva metra, stoga niti natprosječno visoke osobe neće morati hodati pognute glave. Kabina je organizirana na sljedeći način. S desne strane nalazi se kuhinja s malim elementom u kome je sudoper i radna površina. Plinsko kuhalo i frižider ugrađuju se ispod skiperske klupe.
Zahvaljujući velikim prozorima, preglednost sa skiperskog mjesta je odlična na sve strane. S lijeve strane odmah blizu vrata smješten je odvojeni toaletni prostor s WC-om, čije će dimenzije, a pogotovo visina, zadovoljiti i natprosječno visoke. Ispred WC-a nasuprot skiperskog pulta smješten je salonski odjeljak s dvije klupe i središnje postavljenim stolom koji prema potrebi postaju dodatni ležaj. U pramčanom dijelu kabine ispod pramčanog dijela palube smješten je dvostruki V ležaj dimenzija 2,20 x2,05 metara sa središnjim umetkom. Sasvim dovoljno za dvije do tri osobe. U svakom slučaju čitava unutrašnjost je prostrana i odiše ugođajem kakav samo tradicionalni brod može ponuditi.

Jedrima i veslima
Budući da nekoć nije bilo motora, niti brodskog, a kamoli izvanbrodskog, ploviti se moralo na jedra i na vesla. Tako se po dobroj staroj tradiciji Gajeta 770 može naručiti i s drvenim jarbolom i lantinom s latinskim jedrom. Jarbol je od kuverte visok 6,5 metara, a izrađen je od čempresa. Prema potrebi samo jedna osoba može ga u par minuta položiti na kabinu ili podignuti okomito.
 Lantina je laminirana, duga 10,5 metara i izrađena od kombinacije jasena i smreke. Površina latinskog jedra iznosi 20 m². Što se tiče samog jedrenja po lakšem vjetru, dovoljna je već jedna osoba, no za plovidbu po jačem vjetru ipak su potrebne četiri ruke. Samo na jedra može se postići oko 6 čvorova, a kada nema vjetra ili kada netko tako želi, može se ploviti i na vesla. Jasenova vesla duga su četiri metra, a veliki krmeni škermi omogućavaju laganu plovidbu u tišini. Kada se ne koriste, vesla se smještaju uz ogradu na palubu.

Motorom
Istisnina ove velike gajete iznosi priličnih 4.000 kilograma no osjećaj stabilnosti i sigurnosti koji pruža na moru jedinstven je. Ovakav tip brodice svakom putniku pruža onaj iskonski gušt plovidbe, uživanja u zvukovima valova i onom „taka-taka“ zvuku neuništivog motora. U ovom slučaju krajnja brzina je manje bitan podatak.
Testirani model imao je ugrađen brodski dizel motor JLM 4.50 od 50 konjskih snaga nastao na Perkinsovoj bazi. Usprkos, za današnje pojmove, skromnom motoru, Gajeta 770 djeluje nezaustavljivo. Pri maksimumu se postiže 7,5 čvorova maksimalne brzine, dok se za dugotrajnije krstarenje preporuča 6 do 6,5 čvorova. Više od postignutih brzina impresionira osjećaj koji pruža plovidba ovom brodicom. Gajeta djeluje spremnom za sva iskušenja nepredvidivoga mora.
Za razliku od modernih brzih plovila nudi jedan posve drugačiji, opušteniji pristup plovidbe. Bez žurbe, uz zvuk sporohodnog motora s kojim bi Gajeta zacijelo sigurno oplovila i Svijet. Kome to nije dovoljno, može ugraditi snažnije motore, i do 100 konjskih snaga, kada bi i očekivana brzina trebala porasti do respektabilnih 12 čvorova. Više od toga stvarno i nije potrebno.
Tijekom lijepog vremena najveći je gušt upravljati s krme argolom. Da bi argola bila u funkciji, treba premostiti hidrauliku zatvaranjem ventila koji se nalazi u krmenom gavunu.
 Budući da je ova Gajeta rađena u potpunosti na tragu starih klasičnih gajeta, bez duboke kolumbe, list kormila visok je čak 2,20 metara što omogućava dobru upravljivost, pa gajeta sluša svaki pomak argole bez obzira plovi li se pramcem ili se šija.

Trud i ljubav
Španjolova Gajeta 770 nastala je kao plod ljubavi prema moru i tradicijskim brodicama. Rapski brodograditelj tržištu je ponudio nešto novo imajući u vidu tradicijsku, ali i modernu plovidbu. Radi se o bezvremenskoj brodici koja će plijeniti pažnju jednako sada kao i za 20 godina. Kvalitetna i robusna izvedba stakloplastike oplemenjena drvenim detaljima odlično se uklapa u ukupni estetski dojam. Spoj moderne stakloplastike i tradicionalnog drva ovdje djeluje prilično homogeno. Gajeta 770 može se naručiti i bez jarbola, u tom slučaju s bimini tendom iznad kokpita ovješenom na jarboletu od inoksa.
Zanimljivo je spomenuti kako za izradu jedne ovakve brodice trebaju oko 3 mjeseca svakodnevnog rada. No zato je krajnji proizvod u svakom slučaju poseban i kvalitetan.

Nema komentara:

Objavi komentar