Marin 22 - riječki maneken

Ako je na nastanak nekog plovila utjecalo mišljenje nautičara, i ako je rađeno tako da uvaži najveći broj sugestija nautičara, onda je to Marin 22. Od prvotne ideje koja se javila kao pokušaj našeg magazina da osmisli plovilo koje će zadovoljiti čim veći broj zahtjeva koje pred plovilo stavljaju sami čitatelji, do realizacije prošlo je dosta kreativnoga vremena. Između više modela raznih inačica Marina, raznih duljina i namjena, upravo se ova verzija po mišljenju čitatelja iskristalizirala kao optimalna brodica za našeg čovjeka i naše more. Prijedloga je bilo puno, no svi su se vrtjeli oko ove dužine, ovakvog pogona, te koncepta cjelogodišnjeg poludeplasmanca kojemu more, bez obzira na vrijeme, doba dana i godine, predstavlja dobro poznato okruženje. Glavni takmac ovom konceptu bio je nekoliko stopa kraći ljetni model Marin 19, kod kojega je poprilični broj sudionika predlagao da se umjesto unutarnjeg pogona koristi izvanbrodski motor. Čak je i radna verzija Marina bila u igri, no ona je bila ograničena na ribare, pa se u ovaj fazi pokazalo besmislenim razvijati brodicu u tom smjeru.
Nakon što je Marin prošao sud čitatelja, inicijator ovog istraživanja i budući brodograditelj, tvrtka DIA-MAR je kontaktirala Brodarski institut iz Zagreba koji je dovršio projektnu dokumentaciju. U ovoj fazi u dogovoru s proizvođačem, brodica je radi postizanja optimalnoga rasporeda produžena za dvije stope. Nekom puno, nekom malo. Nakon toga slijedilo je finalno dotjerivanje projekta, te konačno davanje zelenog svjetla za pokretanje proizvodnje. Kada jedna brodica u svom razvoju prođe sve filtre, tada je i proizvođaču, ali i krajnjem korisniku, budućem kupcu, znatno lakše jer se zna da je brodica prošla svojevrsno testiranje i prije probne plovidbe prototipa. Nakon što smo kroz naš magazin popratili odabir modela, mogli smo popratiti i izradu kalupa, prototipa, te prve probne plovidbe. Svaka faza razvoja mogla se pratiti redovito čitajući brojeve Burze Nautike.

Od pramca do krme
O Marinu se znalo mnogo i prije negoli je sama projektna dokumentacija bila gotova, no ono što nismo mogli napraviti prije izrade prototipa je prošetati brodicom i u stvarnim uvjetima ukazati na eventualna uska grla. Kako svaka brodica predstavlja svojevrsni konglomerat mnogih elemenata, nekima je posvećeno više, a nekima manje pažnje i prostora. U ovom slučaju naglasak je stavljen na funkcionalnost i sve je podređeno njoj. Već prvim korakom na pramčani mostić to postaje više nego očito. Široki mostić, osim što je zaštićen protukliznom površinom, osigurava visoka inoks ograda. Kod testiranoga modela, radi lakšeg izlaska na višu obalu dodana je i prečka s drvenim gazištem. U gazište su ugrađeni nosač i vodilica sidra koji se nalaze ulaminirani ispod razine palube, a na njih se nastavlja sidreni lanac. Podizanjem velikog poklopca spremišta u vrhu pramca, koje se može nasloniti na bočnu ogradu kad se otvori, vidi se da je upust koji je napravljen idealan za postavljanje električnog sidrenog vitla, koji pod poklopcem niti se vidi, niti smeta, a ipak savršeno dobro radi svoj posao. Osim iz kokpita, sidrenim vitlom se upravlja i pomoću palubnih prekidača smještenih uz bok palube. U spremištu u koje stane dovoljno sidrenog lanca, mjesta ima i za konope.
Vodeći računa o sigurnom kretanju brodicom, te o blizini spremišta konopa, bitve su postavljene bočno pod ogradu. Na ovaj način se lako dolazi do bitava, koje su umetnute u mrtvu bandu, pa se nogom ne može za njih zapeti. Nekoliko centimetara podignuta mrtva banda sprečava i da noga klizne s palube, što je vrlo pohvalno kada govorimo o sigurnosti.
Gledajući s boka, Marin 22 je brodica upuštenog profila trupa, tako da stranice kabine, odnosno visinu krova kabine ne treba puno podizati. To za posljedicu ima nisko sunčalište ravnih ploha, koje remeti tek ovalni krovni prozor. No i ova se smetnja može vrlo elegantno eliminirati postavljanjem jastuka na sunčalište.
Kad se od sunčališta krene bočnim prolazom prema kokpitu, tada do izražaja dolazi naglašena stabilnost ove brodice. Ona potpuno prolazi sve testove, kako za najosjetljiviju kategoriju, djecu, tako i za ribolovce, pa čak i kad se radi o plovidbi poprilično nemirnim morem. Ovdje osim visoke bočne ograde, za prihvat služe i krovni rukohvati izrađeni od nehrđajućeg čelika.
Bočni prolaz je cijelom svojom dužinom i više nego dovoljno širok, što vrijedi i za laminiranu stepenicu za silazak u kokpit. Zaobljena stepenica ne ulazi previše u prostor kokpita i ne remeti njegovu prostranost. Kokpit je u skladu s potrebama većine nautičara uređen bez ikakvih fiksno postavljenih sanduka, sjedalica i ostaloga što bi moglo smetati, kako u radu s ribolovnim alatima, tako i ostalim aktivnostima.
Od dva poklopca u podnici kokpita jedan pokriva strojarnicu, a drugi veliko spremište. Druga dva manja spremišta nalaze se u stranicama natkabine. Jedno od njih služi za držanje plinske boce. Kokpit je, što se tiče verzije namijenjene uživanju zamišljen tako da se u njega stave sklopivi, po mogućnosti drveni stol i stolice. Ovakva verzija je višestruko dobra, jer osigurava razmještaj garniture po želji vlasnika. Cijeli prostor kokpita može se natkriti tendom koja se dijelom hvata na inoks nosač, a dijelom na krov natkabine.
Spomenuli smo da je Marin 22 višenamjenska brodica koja osim rekreativnog dijela treba zadovoljiti i onaj radni, ribolovni pa čak i ronilački. Veliki kokpit nižih bočnih stranica, omeđen inoks ogradom osmišljen je tako da zadovolji i ribolovce s vršama i mrežom, ali i više ronilaca s punom opremom, pa čak i kompresorom! Roniocima, ali i svima onima koji ne žele ili ne mogu preskakivati preko ograde mnogo će značiti činjenica da se iz kokpita na veliku četvrtastu krmenu platformu izlazi kroz vratašca na krmi. Na njoj je ulaminiran inoks rukohvat i ljestve za izlazak iz mora, skrivene pod poklopcem. Iako je to moguće i mijenjati, pozicija tuša na krmenoj stranici, predstavlja vrlo praktično rješenje i nalazi se nadohvat ruke bilo da je riječ o tuširanju po izlasku iz mora ili ispiranju crnila i ostalih tragova ribolova s kokpita.

Unutrašnjost brodice
Stražnja stranica kormilarnice, odnosno natkabine Marina 22, napravljena je tako da se na desnoj strani nalazi prozor, dok je prostor za vrata ostavljen s lijeve strane. Ovo rješenje se naime u praksi pokazalo kao najpraktičnije. No, kako svatko od nas ima razne želje i potrebe, tako je jedna od ideja, koja sigurno u kabinu donosi puno prirodnog svjetla, postavljanje velike staklene stijene s kliznim vratima. Ovo je naravno lako izvedivo, jer je cijela zadnja strana potpuno ravna, pa zapravo izgled zadnje stijene ovisi o naručitelju. Ukoliko to kupac želi, u radnoj verziji zadnja stranica se čak može ostaviti i potpuno otvorena, što radni prostor povećava gotovo za duplo.
Ne želeći biti u šabloni, a sve s namjerom da se što bolje prilagodi kupcu, unutrašnjost brodice proizvođač može djelomično i mijenjati. Tako se umjesto brodskog toaleta taj prostor može umanjiti na račun ležaja ili pak urediti kao veliko spremište za stvari. To je stvar koja je podložna raspravi.
Ono što se ne može mijenjati je skiperska pozicija. Uz desni bok kormilarnice smješten je upravljački dio sa svim instrumentima. Svi instrumenti ugrađeni su poštujući najviše standarde i pravila preglednosti instrumenata, kao i dostupnosti pojedinih prekidača. Tako se u ravnini kola kormila nalaze prekidači, a bočno, na namjenski ulaminiranoj polici svoje je mjesto našla poluga snage. Lagano zakošen podest koji se nastavlja iznad kola kormila otvara mogućnost za ugradnju mnogočega, od ploče s instrumentima za nadzor rada motora, pa sve do najvećih plotera.
I kao šećer na kraju dolazi nešto što se rijetko viđa: upuštena kadica za karte i nautički pribor, smještena ispod vjetrobranskog stakla. Na ovaj način skiper u svakom trenutku može ispred sebe imati kartu područja kojim plovi, bez da mu smeta. Ako netko želi ugraditi toliko instrumenata da se svi ni ne mogu ugraditi oko kormila, mjesta ima iznad prozora vjetrobrana. Tamo je postavljena desetak centimetara široka ukrasna ploča na koju se može ugraditi pokoji instrument ili VHF radiostanica, jer dubine ima dovoljno.
Ono što još nismo spomenuli, a vrlo je važno, jest sama preglednost sa skiperske pozicije. Bilo da se radi o stajaćoj vožnji, gdje problema neće imati ni oni koji visinom prelaze standarde, ili pak sjedećoj, preglednost je zahvaljujući velikim prozorima odlična. Kao dodatak za ljetne mjesece, dobro će doći bočni klizni prozor. Za tipizirani oblik prozora pobrinula se tvrtka Nautica F4, s aluminijskim prozorima prepoznatljivog izgleda i kvalitete.
Skiperska klupa je velika toliko da na nju komotno stanu i dvije osobe. Izvlačenjem podnice klupe do drugog boka kabine i postavljanjem naslona na tu podnicu, u tren oka dobiva se komotni ležaj. Ovaj ležaj se vrlo lako rastavlja i vraća u početno stanje, a tada se i oslobađa put u kokpit.
Zbog dubljeg profila trupa omogućeno je da se podnica kabine Marina 22 spusti na najnižu točku. Zato treba dodati nekoliko stepenica, ali nižom pozicijom se osiguralo da su ležajevi postavljeni najniže što se moglo, gdje je valjanje manje a spavanje ugodnije. Ležaj, koji nastaje spuštanjem ploče stola u pramcu osigurava smještaj dvjema osobama, a za silu komotno bi moglo spavati i troje.
Već smo spomenuli da se na račun korisne površine ležajeva toaletni prostor može maknuti, no to je već stvar želja i dogovora. Imati pravi iskoristivi brodski zahod s malim umivaonikom na tako maloj brodici, ili pak mali kemijski nužnik postavljen ispod pramčanog ležaja pitanje je ukusa i želja. Klasično izveden pramčani dio kabine s prostorom za montažu stola to omogućuje, isto kao i spremište pod klupama.
Unutarnje uređenje brodice ne može sakriti sve plastične dijelove, no dodavanjem velikog broja drvenih elemenata i podnice od umjetne tikovine unutrašnjost je dobila puno više domaćeg ugođaja. Čak su i dijelovi kuhinjskih elemenata, svi osim sudopera i plinskog kuhala, koje je izvedeno u laminiranom sanduku, napravljeni od drva.
Sudeći po svemu do sada viđenom, Marin 22 ima jednu karakteristiku. Rađen je maksimalno uzimajući u obzir praktičnost i funkcionalnost, ali pritom nije zanemarena ni ona, mnogima toliko bitna estetska komponenta. Svaki centimetar unutrašnjosti dobro je projektiran i stavljen u kontekst cjeline. Nigdje nema viška, ali nigdje ni ne fali. Kad se tome doda jednostavno kretanje plovilom, bez uskih grla, svaki pravi nautičar doći će na svoje.
Gledajući Marina u plovidbi odmah se vidi da je u izradi ovoga plovila sudjelovao netko tko zna što su more i plovidba. Bezvremenski dizajniran profil, gotovo vertikalnog pramca, ne samo da je oku ugodan, već je i vrlo praktičan pri plovidbi nemirnim morem, kada profil trupa dolazi do punog izražaja.

U plovidbi
Marin 22 nudi raspon brzina, ali i maritimne karakteristike klasičnoga poludeplasmanca. Iako nema gliserski trup, poluglisiranje mu ide vrlo dobro, pri čemu kod zaokreta nema padanja na bok, niti nekih nepravilnih položaja. A kako i bi kad se radi o brodici poprilične mase, kojoj niti vjetar niti more nisu strani. Planirani raspon brzina temelji se na deplasmanskoj plovidbi, koju se, ako se za to pokaže potreba, može povećati. Kako je i raspon pogona velik, te doseže do čak 200 KS, tako je moguće svojim potrebama prilagoditi i snagu i brzinu za akvatorij kojim se plovi, a na kraju i namjenu i tip plovidbe.

Tehnički podaci

  • Duljina preko svega:   
    8,2 m
  • Duljina:   
    6,92 m
  • Širina:   
    2,52 m
  • Gaz:   
    0,5 m
  • Istisnina:   
    2.400 kg
  • Spremnici goriva:    
    2 x 110 l
  • Spremnik vode:   
    80 l
  • Broj ležajeva:   
    2 + 1
  • Kapacitet:   
    8 osoba
  • Kategorija plovidbe:   
    C
  • Maksimalna snaga motora:   
    200 KS
  • Proizvodi i prodaje

  • DIA-MAR d.o.o. Rijeka
    tel: 051/313-254, GSM: 098/259-342,
    fax: 051/313-259
    www.diamar.hr,
    info@diamar.hr
  •  

 

Nema komentara:

Objavi komentar