Rab 720 NG Hybrid - još jedan tihi

Na ovogodišnjem Zagrebačkom sajmu nautike Pičuljan Marine je premijerno predstavio model Rab 720 NG Hybrid. Ugradnja Steyrovog hibridnog elektromotora snage 7 kilovata te turbodizelskog motora snage 280 konja u već poznato plovilo u svakom slučaju predstavlja logičan korak naprijed, jer tehnologija, a i kupci uvjetuju takav razvoj događaja. Posljednjih godina hibridni elektropogoni se sve češće ugrađuju u luksuzna plovila, a Rab 720 NG Hybrid jedno je od prvih manjih plovila u svijetu s ugrađenim ovakvim tipom kombinirane propulzije.

Steyr Hybrid
Steyrov elektromotorni modul ugrađuje se na zamašnjak brodskog motora, koji se može kombinirati s raznim motorima iz Steyrove ponude. Elektromotor od 48 volti snage 7 kilovata napaja se iz četiri baterije koje imaju dvjestotinjak kilograma. Budući da je elektromotor smješten unutar zvona, odnosno kućišta zamašnjaka, on pogoni zamašnjak, što će reći da je spojen na isti osovinski vod kao i glavni pogonski stroj. Ovaj elektromotor ima četiri načina rada u paralelnom i serijskom principu. Tako se elektromotor može koristiti kao samostalni pogonski motor kada radi samo na baterije i tada se kontrola parametara vrši putem SCC, Steyr Control Center zaslona.
 Elektromotor može raditi i kao dodatni pogon glavnom motoru, kada postiže najveći okretni moment od 100 njutnmetara raspoloživ već od samog starta. Kada radi samo glavni pogonski motor elektromotor postaje generator koji puni baterije, no pritom valja znati da pogonskom motoru oduzima tih 7 kW odnosno 10 konjskih snaga.
Osim toga ovaj elektromotor/generator može raditi i kao elektropokretač. Za razliku od mnogih sustava koji su teški i zauzimaju mnogo prostora, Steyrov hibridni modul ima 75 kilograma, i ukupno dodaje samo 10 centimetara na duljini motora. U konkretnom slučaju elektromotor je bio ugrađen na šestcilindarski turbodizelski Steyrov motor MO286 snage 280 konjskih snaga.

Plovidba na struju
U praksi, da bi se uključio elektropogon treba napraviti sljedeće. Ukoliko se plovi uz pomoć turbodizelskog motora i želi se prebaciti na elektropogon motor se mora ugasiti, ponovno dati kontakt te pričekati da se upali ekran nadzornog SCC modula na instrument ploči. Zatim se na prekidaču pored kola kormila prebaci na elektro dok se na ekranu ne upali lampica da je u pogonu e-mod. Nakon toga se zajedničkom polugom kopče i gasa „radi“ kao i kod klasičnih motora. U plovidbi elektromotorom izmjereni minimum brzine je 2,4 čvora, a maksimum 5,3 čvorova. Pri maksimalnoj brzini elektropogonom može se ploviti oko 45 minuta, a sa 70% gasa oko 90 minuta. Manual Drive funkcija omogućava dovoljnu zalihu baterija da se i kod potpune istrošenosti baterija može ploviti još pola sata s brzinama od dva do tri čvora.
Iako na papiru skromne, brojke se u praksi čine mnogo boljima jer elektromotor razvija veliki okretni moment u širokom rasponu rada pa pokreće plovilo s lakoćom. Ukoliko se tijekom rada u e-modu želi prijeći na turbodizelski dovoljno je samo prebaciti prekidač.
Na niskim okretajima prilikom dodavanja gasa turbodizelaša može se osjetiti lagani dodatni potisak elektromotora. Ugradnja Steyrovog hibridnog pogona Rab 720 NG poskupljuje za 10% u odnosu na standardnu varijantu. Mnogo, na prvi pogled. No, pokušajmo malo analizirati navedeno. Osim kupaca koji si to mogu priuštiti čisto radi gušta, nautičari koji često panulaju u pravilu trebaju imati i manji pomoćni motor koji troši izvjesnu količinu goriva. Nadalje, mali izvanbrodski motor nema niti približno toliko veliki okretni moment niti omogućava upravljivost poput elektromotora spojenog na osovinski vod Raba 720. Isto tako tijekom desetak godina eksploatacije manjeg izvanbrodskog motora potrošit će se i izvjesna količina goriva. Zato kada se sve uzme u obzir, razlika u novcima se tijekom dugogodišnje eksploatacije niti ne čini prevelikom.

Sve isto kao na „klasičnom“ Rabu 720
Izvana i iznutra hibridni Rab 720 se ne razlikuje od „obične“ varijante. Jedino natpisi Pičuljan Hybrid i Steyr Hybrid na boku u središnjem i krmenom dijelu otkrivaju kako se radi o posebnoj varijanti čiji se najveći adut nalazi u motornom prostoru. Ostalo je sve isto kao i na nehibridnim inačicama. Prekrasni dizajn sa zaobljenom natkabinom koji se odlikuje modernim mekim linijama i izdvaja iz konkurencije sa čak 12 staklenih površina na kabini i natkabini. Pritom najviše pažnje privlače ipak dva elipsoidna prozorčića na boku s obje strane kabine te po jedan u obliku vala sa svake strane natkabine. Da bi užitak bio potpun, na krovu natkabine nalazi se pomični klizni stakleni otvor koji, kada je otvoren omogućuje plovidbu gotovo pod otvorenim nebom. Ovo je naročito efektno noću pod zvjezdanim nebom.
Rab 720 NG Hybrid ima veliki pramčani špirun, odgovarajuću krmenu platformu te pristupačan bok, pa zapravo i nije važno pristaje li se pramcem, krmom ili bokom. Ukrcaj i iskrcaj su uvijek posve jednostavni.
Pičuljanov Rab 720 je u svakom slučaju školski primjer kako se i na relativno malom plovilu može postići savršenstvo. Špirun je dovoljno širok i ima otvor u koji upada sidro i ne smeta pri prolasku. To se ne bi baš moglo reći za okomiti tip sidrenog vitla koji strši visoko izvan pa treba paziti da se na njega nehotice ne nagazi i ozlijedi. Desno od vitla gledajući u smjeru pramca je dovoljno veliko sidreno spremište. Bočni prolazi širine 21 centimetar sasvim su dovoljno široki za siguran prolazak, a gotovo optimalno odmjerena ograda koja se pruža sve do kokpita doprinosi sigurnosti. Budući da nema stepenica za ulazak u i iz kokpita potrebno je malo pripaziti.
Sam kokpit je prilično prostran, a bočne klupe U oblika protežu se duž čitavog kokpita. Podizanjem poklopca u središnjem dijelu kokpita dolazi se do strojarnice. U konkretnom slučaju natpis Hybrid na Steyrovom motoru otkriva da se radi o posebnoj inačici.
Krmena platforma ima dva mokra spremišta sa strane i skrivene ljestvice za izlazak iz mora ispod poklopca.

Unutrašnjost
Kod Raba 720 naglasak u unutrašnjosti, uz samu funkcionalnost, stavljen je i na visoku kvalitetu izrade. Tako kvalitetni sjajni lakirani mahagonij i jastuci presvučeni alcantarom bež boje doprinose posebnom osjećaju u unutrašnjosti. S lijeve strane nalazi se salon s dvije klupe i stolom u sredini koji može postati pomoćni ležaj. Kuhinjski prostor smješten je tik uz ulazna vrata s desne strane te je opremljen sudoperom, dvostrukim kuhalom i hladnjakom smještenim ispod skiperske sjedalice.
Skiperski kutak ima jednostruko sjedalo, a instrument ploča Raba 720 više nalikuje nekom luksuznom automobilu nego plovilu. Preglednost sa skiperske sjedalice je odlična na sve strane zahvaljujući povišenoj poziciji. U pramčanom dijelu nalazi se dvostruki U ležaj čija bi prostranost trebala zadovoljiti osobe prosječne konstitucije.
Toaletni prostor s WC-om i umivaonikom smješten je s desne strane između pramčane kabine i skiperskog dijela i dovoljno je velik za osnovnu namjenu. U unutrašnjosti vlada izrazita prozračnost zahvaljujući velikim staklenim površinama pa je svaki boravak krajnje ugodan.

Plovidba združenim snagama
Steyrov turbodizelaš MO286 snage 280 konja predstavlja pravu mjeru za Rab 720. Snage ima i više nego dovoljno, a pri niskim okretajima ubrzanju pomaže elektromotor za dodatni impuls. Na 3.000 okretaja plovi se s ugodnih 18 čvorova. Povećanjem okretaja na 3.500, a pogotovo na 4.000 ostvaruju se gotovo gliserske brzine u rasponu od 23 do 26,5 čvorova. Najugodnije je ploviti s oko 3.300 okretaja i brzinama od oko 21-22 čvora. Zahvaljujući razvijenom pramcu Rab 720 reže valove kao nožem, a bočni brizgobrani ne dozvoljavaju da voda koja se tada digne u zrak završi na palubi, već ju odbacuju daleko od plovila. Pri svim režimima plovidbe Rab 720 sluša svaki pomak kormila bez pretjeranog naginjanja i lupanja po površini. Zaokreti se mogu izvoditi i pri najvećim brzinama uz minimalan gubitak brzine. Time i Rab Hybrid zadržava sve vrhunske maritimne odlike Pičuljanovih plovila.

Tko ne bi poželio ploviti na struju?
Rab 720 NG Hybrid ima adute koje bi poželio svaki nautičar. Kvalitetna izrada, vrhunske maritimne osobine i mogućnost nečujne plovidbe koja odmara dušu i tijelo, a i štedi gorivo, kvalitete su koje bi poželio svaki nautičar. Negativna strana jest povećanje mase plovila za punih 300 kilograma. No to i ne bi bio toliki problem da se cijena s hibridnim motorom ne povećava za 10% u odnosu na standardnu varijantu. Tako testirana inačica Raba 720 NG Hybrid ima cijenu od 112.000 eura bez PDV-a i trošarina.
Kome je standardna varijanta previše šminkerska i poželio bi više radnu verziju stiže najava iz Pičuljan Marinea kako će uskoro zaploviti i posve nova fishing varijanta Raba 720 koja će više biti orijentirana na radne potrebe. U svakom slučaju hibridni pogon pokazao se kao pun pogodak.

 Tehnički podaci

  • Duljina trupa:
    7,20 m
  • Duljina preko svega:
    8,30 m
  • Duljina na vodnoj liniji:
    6,40 m
  • Maksimalna širina:
    2,75 m
  • Gaz:
    0,63 do 0,83 m
  • Istisnina praznog plovila:
    2.900 kg
  • Spremnici goriva:
    380 l
  • Spremnik vode:
    140 l
  • Snaga motora:
    od 150 do 315 KS
  • Maksimalna brzina:
    30 čvorova
  • Broj ležaja:
    2+2
  • Kapacitet:
    6 osoba
  • CE certifikat:
    kategorija B




 tekst via "Burza Nautike"

1 komentar:

  1. Možete li u "Eleven" ugraditi hibridni pogon i bočna klizna vrata uz kormilarsko mjesto ? Nalazim se pred odlukom o kupnji broda i izbor jest između "Eleven" (koji mi se više sviđa zbog maritimnih svojstava ) i "Greenline 40" koji ima određene prednosti zbog tehničkih rješenja ( hibridni pogon ). S poštovanjem , Cvjetko Krajna

    OdgovoriIzbriši